Ke Mana Hala Tuju Anda Selepas SPM? * Universiti * Kolej * STPM * Matrikulasi * Politeknik * Menempuhi alam pekerjaan * Tak nak sambung belajar. Jika anda masih tercari-cari ke mana arah anda selepas SPM , saya ada berita baik untuk anda, sila layari blog saya ini semoga jumpa arah yang di cari..!!!!

Saturday, May 26, 2012

DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM

KOLEJ UNIVERSITI TEKNOLOGI ISLAM

Program Dalaman  - Diploma Pengajian Islam
No Rujukan MQA: KA3740 / No Rujukan Akraditasi: A0101

PENGENALAN:

Program Diploma Pengajian Islam (DPI) Kolej UNITI merupakan program yang diluluskan dan diiktiraf oleh Malaysian Qualifications Agency (MQA) dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Falsafah DPI adalah untuk membentuk individu yang mempunyai sahsiah terpuji dan mengamalkan Islam sebagai cara hidup. Ia bermatlamat memeberi ruang kepada mereka yang berminat mendalami Islam terutamanya dalam bidang Fiqh Syarie’ dan Fiqh Waqie’ serta Tafaqquh ilmu Islam berdasarkan kitab-kitab Turas (tradisional) dan Um (sumber-sumber asli).

SYARAT KEMASUKAN :

   1. Beragama Islam
   2. Kelayakan Akademik

    * Lulus SPM atau setaraf dengannya dan mendapat KEPUJIAN Bahasa Malaysia/Melayu, Pendidikan Islam serta LULUS Bahasa Arab di peringkat SPM – layak menduduki tahun satu

    * Lulus SPM atau setaraf dengannya dan mendapat KEPUJIAN Bahasa Malaysia/Melayu tetapi tidak mempunyai subjek Bahasa Arab – layak menduduki tahap pengukuhan (Pra-DPI selama satu semester)

    * Lulus Shahadah Thanawi (4 Thanawi), PSTE (Singapura), STU (Sijil Tinggi Ugama) dan STAM (Sijil Tinggi Agama Malaysia) atau STPM aliran agama dan mendapat keputusan sekurang-kurangnya kepujian atau jayyid, layak masuk ke tahun dua.


PENGANUGERAHAN:

Pelajar akan dianugerahkan dengan Diploma Pengajian Islam oleh Kolej UNITI.

PROSPEK KERJAYA :

    * Pelajar yang tamat pengajian boleh menyambung pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Awam atau Swasta, dalam atau luar negara.

    * Graduan diterima bekerja samada dalam sektor awam atau swasta


STRUKTUR PROGRAM :

TAHUN PERTAMA

* BAHASA ARAB 1 & 2
* FEQAH IBADAT 1 & 2
* USUL FEQAH
* AL-QURAN 1 & 2
* AQIDAH
* TARIKH ADAB \ ASAS PENGURUSAN

TAHUN KEDUA

* BAHASA ARAB 3 & 4
* FEQAH IBADAH 3
* HADITH
* TASAWWUF & AKHLAK
* SISTEM & THAQAFAH ISLAM
* AL-QURAN 3
* MANTIQ
* AGAMA & MAZHAB
* TAFSIR
* ULUM AL-HADITH
* DAKWAH
* HADHORAH ISLAMIYYAH
* ULUM AL-QURAN
* AL-QURAN 4

TAHUN KETIGA

* BAHASA ARAB 5 & 6
* AQIDAH 2
* ULUM AL-QURAN 2
* SISTEM & THAQAFAH ISLAM 2
* ULUM HADITH 2
* HADITH 2
* DAKWAH 2
* AL-QURAN 5 & 6
* TAFSIR 2
* MANTIQ 2
* ALIRAN PERMIKIRAN SEMASA
* FALSAFAH AM
* TEORI KHUTBAH
* HADHORAH ISLAMIYYAH 2


HANYA PERLU BAYAR RM2600 UNTUK 3 TAHUN PENGAJIAN DIMANA NILAI RM2600 BOLIH DIPEROLEHI KEMBALI DARI BANTUAN PINJAMAN AWAL DARI PUSAT ZAKAT, MARA, ADUN PARLIMEN, AGRO BANK, BAITULMAL, KWSP IBUBAPA (AKAUN 2) DSBNYA. BAGI YG MINAT UNTUK BELAJAR TIADA ALASAN DALAM MASAALAH KEWANGAN... INSYAALAH!















Gratisan Musik

No comments:

Post a Comment