Ke Mana Hala Tuju Anda Selepas SPM? * Universiti * Kolej * STPM * Matrikulasi * Politeknik * Menempuhi alam pekerjaan * Tak nak sambung belajar. Jika anda masih tercari-cari ke mana arah anda selepas SPM , saya ada berita baik untuk anda, sila layari blog saya ini semoga jumpa arah yang di cari..!!!!

Tuesday, May 1, 2012

SYARAT-SYARAT PINJAMAN PTPTN

Pelajar layak memohon pinjaman pendidikan sekiranya memenuhi syarat-syarat berikut:

1) Mulai 1 January  2012, pemohon/ibubapa pemohon/penjaga pemohon yang sah hendaklah mempunyai akaun SSPN. 

2) Warganegara Malaysia. 

3) Berumur tidak melebihi 45 tahun pada tarikh memohon. 

4) Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan sekurang2nya 3 kepujian dalam mana2 matapelajaran. 

5) Lulus SPM bagi pelajar lepasan Sjil Kolej Komuniti dan Diploma Politeknik dengan syarat memperolehi CGPA 3.0 dan keatas. 

6) Bagi pelajar2 IPTA/IPTS/Politeknik, mereka hendaklah telah mendaftar untuk mengukuti kursus yang telah diluluskan olih Jabatan Pengurusan IPT (IPTA/IPTS)/Jabatan Pengurusan Politeknik dan Kolej Komuniti, Kementerian Pengajian Tinggi. 

7) Bagi pelajar IPTS, kursus yang diikuti mestilah telah mendapat Sijil Perakuan Akreditasi daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) dan belum tamat tempoh sah laku semasa permohona dikemukakan. 

8) Semua pelajar hendaklah mempunyai kelayakan masuk yang disyaratkan olih Kementerian Pengajian Tinggi untuk mengikuti kursus berkaitan. Bagi pelajar yang mempunyai kelayakan yang berbedza daripada yang disyaratkan, pengesahan bahawa kelayakan tersebut setaraf dengan kelayakan yang disyaratkan hendaklah dipeolehi daripada jabatan atau agensi sebagaimana dinyatakan di perkara (5), (6) dan (7) diatas. 

9) Baki tempoh pengajian semasa permohonan dibuat tidak kurang dari satu tahun. 

10) Memerlukan dua (2) orang penjamin yang terdiri daripada Ibu dan Bapa kandung pemohon sahaja tanpa mengambil kira had umur dan pendapatan. 

11) Tidak mempunyai penaja lain.

*Nota: Akaun SSPN hendaklah dibuka selewat2nya 2 minggu sebelum tarikh sesi permohonan di IPT.

KEAHLIAN RM50 SEKALI SEUMUR HIDUP...!

No comments:

Post a Comment